Četvrtak, 6 listopada, 2022
NaslovnicaSamo pozitiva5 razloga zašto vam je potreban „Digitalni detoks“ i kako početi

5 razloga zašto vam je potreban „Digitalni detoks“ i kako početi

5
(14)

Zapratite nas na Telegramu: https://t.me/provjeri_hr

Neka se tijelo i um odmore

Živimo u svijetu koji pokreće tehnologija. Tijekom protekle dvije godine, mnogi od nas proveli su više vremena nego ikada uključeni u virtualni svijet u kojem komuniciramo s prijateljima, konzumiramo vijesti i obavljamo svakodnevne zadatke.

Ovaj sve veći pomak prema digitalnom svijetu donosi brojne prednosti, ali također ometa neke osnovne ljudske potrebe i, nažalost, postao je izvor stresa i tjeskobe. Zapravo, prema nedavnom istraživanju Američkog psihološkog društva, 18% odraslih Amerikanaca izjavilo je da je korištenje tehnologije značajan izvor stresa u njihovom životu.

Što je digitalna detoksikacija?

Digitalna detoksikacija je predanost ponovnom povezivanju sa vašim unutarnjim svijetom. To se postiže strateškim smanjenjem količine vremena provedenog na uređajima kao što su mobilni telefoni, računala i TV, a zatim korištenjem tog vremena na društveni, pažljiviji ili kreativniji način. „Isključivanje iz struje“ na ovaj način poboljšava mentalno zdravlje i kvalitetu života jer se ljudi ponovno uključuju u vanjski svijet prijatelja, obitelji, prirode, kreativnog izražavanja i brige o samom sebi. 

Digitalna detoksikacija jednostavno je postavljanje čvrstih granica u korištenju tehnologije. Realno, većina ljudi se ne može potpuno isključiti iz digitalnog svijeta jer se na njega oslanjaju u svakodnevnoj komunikaciji i poslu. No, bez obzira na vašu situaciju, najvažniji cilj digitalne detoksikacije je koristiti svoje uređaje na načine koji doprinose vašem blagostanju i ograničiti upotrebu na načine koji vam donose stres i tjeskobu.

Zašto mi treba?

Mnogi ljudi instinktivno znaju da trebaju postaviti granice oko svoje upotrebe tehnologije. Bilo da primjećuju da su pod stresom zbog vijesti ili da zanemaruju obaveze u korist vremena ispred ekrana, većina prepoznaje negativne utjecaje koje tehnologija može imati na njihov svakodnevni život.  

Ako se prepoznate u nekim od slijedećih tvrdnji, znajte da vam je digitalni detoks potreban:

  • Iščekivanje vijesti ili online interakcijama prekida vašu normalnu rutinu spavanja
  • Osjećate tjeskobu ili ljutnju nakon angažmana na društvenim medijima ili drugim stranicama
  • Uređaj uvijek imate uz sebe
  • Vaš odnos s intimnim partnerom ili prijateljima je negativno pogođen
  • Više puta provjeravate angažman na svojim objavama na društvenim mrežama
  • Teško se koncentrirate na svakodnevne zadatke
  • Bojite se da ćete nešto propustiti ako ne provjeravate svoj uređaj redovito
  • Zanemarujete osobne odgovornosti

Benefiti Digitalnog detoksa

U današnjem visoko povezanom svijetu, većina nas vjerojatno bi dobro došla digitalna detoksikacija. Iako mnogi od nas mogu osjećati potrebu za digitalnom detoksikacijom, može biti izazov promijeniti svoje navike, osobito kada smo bombardirani prilikama za internetsku vezu i korištenje dodatne tehnologije. Jedan jednostavan način za početak detoksikacije jest fokusiranje na njezine dobrobiti:

Smanjen stres: Isključivanje s weba, aplikacija, vijesti ili internetskih odnosa koji izazivaju tjeskobu odmah smanjuje stres. Može biti korisno podsjetiti se da vaša tjeskoba, stres i pozornost na te stvari vjerojatno neće proizvesti pozitivnu promjenu. Međutim, isključivanje i uključivanje u aktivnosti brige o samom sebi ili obavljanje svakodnevnih zadataka proizvest će trenutne pozitivne učinke, smanjiti razinu stresa i eliminirati neke od negativnih učinaka povezanih s pretjeranom upotrebom i ovisnošću o ekranima.

Kontrola nad vlastitim vremenom: Usprkos svim tvrdnjama da nam štedi vrijeme, čini se da smo više zaokupljeni tehnološkim uređajima nego bilo kada u povijesti. Naši poslovi i svakodnevni životi ovise o digitalnom svijetu, ali velik dio vremena koje provodimo pred ekranom prelazi ono što je potrebno. Jedna od najvažnijih prednosti digitalne detoksikacije jest utvrđivanje koja je količina vaše upotrebe tehnologije ključna, koja je ugodna, a koja štetna. Odatle možete donositi odluke koje smanjuju upotrebu vaše tehnologije i u konačnici oslobađaju vrijeme koje možete iskoristiti na druge pozitivne načine.

Poboljšano spavanje: Plavo svjetlo koje emitira većina naših uređaja potiskuje lučenje melatonina, hormona koji pomaže regulirati naše obrasce spavanja. Smanjenje vremena provedenog ispred ekrana, osobito u večernjim satima, može uvelike poboljšati kvalitetu našeg sna i cjelokupno fizičko zdravlje.

Bolji međuljudski odnosi: Ključna komponenta uspjeha svake veze je vrijeme uloženo u nju. Nakon što ste odlučili i posvetili se detoksikaciji od digitalnih uređaja, naći ćete se u situaciji da imate više vremena za ulaganje u odnose u stvarnom životu. Bilo da to izgleda kao ponovni angažman u društvenim aktivnostima ili više vremena s bliskom osobom, kvaliteta vaših odnosa će se poboljšati.

Poboljšana slika o sebi: Jedan od zlokobnijih aspekata elektroničkih uređaja je njihov utjecaj na našu  psihološku razinu. Stalna izloženost preuveličanim, odabranim, pa čak i lažnim slikama života naših prijatelja odgovorna je za pravi psihološki fenomen poznat kao FOMO (Strah od propuštanja). FOMO duboko utječe na ljude jer potiče intenzivne osjećaje tjeskobe, izolacije i isključenosti. Jedan od načina da izbjegnemo ove neugodne emocije je da provodimo više vremena uključeni u vlastita iskustva iz stvarnog života, a manje u digitalno poboljšana iskustva naših prijatelja.

5 savjeta za uspješnu detoksikaciju

Digitalna detoksikacija će biti drugačija za svaku osobu, ali, bez obzira na vašu situaciju, važno je obratiti pažnju na vašu nepotrebnu upotrebu ekrana. Vaš cilj je smanjiti korištenje zaslona u područjima za koja ste identificirali da uzrokuju stres i tjeskobu.

Svakako zapišite svoj plan digitalne detoksikacije i slijedite ove savjete:

1. Postavite vremenska ograničenja

Jedna bitna komponenta digitalne detoksikacije je postavljanje vremenskih ograničenja za korištenje tehnologije. Ovisno o vašim okolnostima, možete razmotriti sljedeće:

  • ograničavanje ukupnog broja minuta provedenih na vašem uređaju u danu pomoću brojača vremena zaslona
  • ograničavanje pojedinačnih sesija vremena pred ekranom (npr. 20 minuta odjednom)
  • ograničavanje ili eliminiranje vremena provedenog na stranicama ili aplikacijama koje uzrokuju stres ili tjeskobu
  • imati određeno vremensko razdoblje bez ekrana kao što su vrijeme obroka, jutra ili vremena za spavanje
  • imati jedan dan u tjednu bez ekrana (digitalna apstinencija)

2. Postavite fizičke granice

Smjestite svoje uređaje izvan vidokruga kad god možete. Nekoliko jednostavnih granica koje treba isprobati:

  • uključite punjač telefona daleko od pogleda
  • ostavite svoj uređaj kod kuće kada to situacija dopušta
  • držite telefon isključen ili na stražnjem sjedalu tijekom vožnje
  • kada ste vani, družite se ili se bavite zdravijim aktivnostima, pokušajte ne nositi telefon sa sobom
  • brisanje problematičnih aplikacija

3. Koristite svoje uređaje sa svrhom

Velik dio vremena koje provodimo na uređajima je besciljno i uzrokuje nepotreban stres. Također oduzima vrijeme koje bi bilo bolje potrošiti na odgovornosti, društvene interakcije ili kreativne aktivnosti. Kada posegnete za svojim uređajem, zapitajte se: “Što se nadam postići?” ili “Hoće li mi ovo donijeti užitak?” I ponašajte se u skladu s tim!

4. Prekinite „vezu“ prije spavanja

Plavo svjetlo s ekrana nije jedini aspekt tehnologije koji remeti san. Uznemirujuće vijesti i opsjednutost aplikacijama društvenih medija uzrok su da se misli mnogih ljudi vrte u petlji dok pokušavaju zaspati. Odredite vrijeme za ‘parkiranje’ svojih uređaja nekoliko sati prije spavanja i koristite ‘noćni način rada’ svog uređaja ako ga koristite nakon 20 sati.

5. Isključite obavijesti

Jedan jednostavan način da smanjite iskušenje da posegnete za svojim uređajem je da isključite obavijesti. Push obavijesti osmišljene su da privuku vašu pozornost i natjeraju vaš um da pomisli da nešto hitno treba vašu pozornost. Uključite obavijesti za koje znate da bi mogle zahtijevati vašu pozornost (npr. poruke od članova obitelji) i utišajte ostale. Budite uvjereni, sve će biti tu kada se kasnije vratite na svoj uređaj.

Uživajte u vremenu koje ste dobili!

Cijela poanta digitalne detoksikacije je osloboditi vrijeme i prostor uma za društvene interakcije u stvarnom životu i uspostaviti zdravu ravnotežu između digitalne veze i veze uživo. Strateški odmor od tehnologije bez sumnje će vam se isplatiti u svakodnevnom životu. Pobrinite se da uberete plodove svog truda!

  • Dogovorite sastanak na kavi s prijateljem
  • Idite u šetnju
  • Pročitajte časopis ili knjigu
  • Isprobajte novi sport
  • Posjetite obitelj
  • Istražite svoju kreativnu stranu
  • Provedite kvalitetno vrijeme s partnerom
  • Igrajte društvenu igru
  • Slušajte glazbu
  • Pokušajte s vrtlarstvom
  • Budite razigrani s djecom

Nadamo se da će vas ovi savjeti potaknuti da isprobate digitalnu detoksikaciju! Na kraju detoksikacije svakako podijelite ono što ste iskusili s prijateljima i obitelji kako bi i oni mogli isprobati jedan. Možda ćete poželjeti redovito zakazati digitalnu detoksikaciju nekoliko puta tijekom godine i čak uključiti druge u svoju detoksikaciju kako biste mogli poticati jedni druge i držati jedni druge odgovornima.

Provjeri/worldcouncilforhealth.org

Foto naslovnice: pixabay.com

P O D I J E L I !

Ocijenite članak

Kliknite na srce za ocjenu!

Prosječna ocjena 5 / 5. Ukupno glasova: 14

Zasad nema glasova! Budite prvi tko će ocijeniti članak!

VEZANO

najnovije