Utorak, 6 prosinca, 2022
NaslovnicaZdravlje & LifestyleKontrolirajte svoje snove

Kontrolirajte svoje snove

5
(5)

Zapratite nas na Telegramu: https://t.me/provjeri_hr

Lucidni snovi

Gotovo svi sanjaju, čak i ako se ne sjećaju svojih snova. Praksa lucidnog sanjanja pokazala je dobrobit kada se primijeni na budni život. Istraživanja su pokazala da ako se možete sjetiti svojih snova, možda ćete moći kontrolirati ono o čemu sanjate pomoću tehnika za izazivanje lucidnog sanjanja.

Kada sanjaš

Znanstvenici pretpostavljaju da vaši snovi pomažu u procesuiranju emocija, sukoba i sjećanja iz vašeg dana. Oni govore o dvije faze vašeg sna: spavanje bez brzih pokreta očiju (NREM) i spavanje s brzim pokretima očiju (REM). Snovi su povezani s REM spavanjem, a osoba prije buđenja nekoliko puta prelazi između NREM i REM faze.

Prva polovica vašeg sna uglavnom je NREM ili miran san, tijekom kojeg se tijelo popravlja i obnavlja. Druga polovica je REM ili san u snu, koji pomaže reaktivirati um, poboljšavajući učenje i pamćenje. Možete doživjeti nekoliko REM faza po noći. Završna faza može trajati sat vremena ili manje i javlja se rano ujutro prije nego što se probudite. Istraživanje mozga pokazuje da vaš um može izvesti psihološko iscjeljivanje tijekom REM faze sna, što stoga ima najveći potencijal za lucidne snove.

Što su lucidni snovi?

Reference na fenomen lucidnog sanjanja potječu još iz vremena Aristotela, starogrčkog filozofa, i njegove rasprave “O snovima”. Kasniji radovi u 19. i ranom 20. stoljeću, uključujući spise Friedricha Nietzschea i tekstove tibetanskih budista, također govore o lucidnom sanjanju.

Pojam “lucidni san” ponovno je uveo nizozemski psihijatar Frederik van Eeden u svojoj knjizi “A Study of Dreams” iz 1913. godine, koja je najvjerojatnije inspirirana ranijim radovima St. Denysa iz Francuske. Mnogi proučavatelji lucidnih snova smatraju Denysa ocem modernog istraživanja lucidnih snova.

Oni koji se bave istraživanjem lucidnih snova također koriste izraze “svjesna svijest” i “svjesno sanjanje” u svojim opisima lucidnog sanjanja jer je u tom stanju uma sanjač svjestan da sanja dok je u snu. Tijekom ovog stanja snovi se mogu kontrolirati. Kad ste budni, vaša osjetila diktiraju vašu stvarnost. U lucidnim snovima, kada se javi svijest, osjećaji postaju intenzivniji i životniji. Još uvijek spavate, ali prepoznajete da ste u snu.

Koja je razlika između živih i lucidnih snova? Živopisni snovi mogu se zamijeniti s lucidnim snovima; međutim, u živopisnim snovima lica, zvukovi, boje i traumatični prizori su intenzivniji. Zbog toga ćete ih se često sjećati. Lucidni snovi mogu biti živi, ​​ali živopisni snovi nisu uvijek lucidni. Ne možete kontrolirati živopisne snove kao što možete kontrolirati lucidne snove.

Prednosti lucidnog sanjanja

Neki ljudi su dugo bili lucidni sanjari. Postoje čak i društva i skupine koje uspoređuju svoja iskustva lucidnih snova. Jedna od zanimljivosti je to što je poznato da lucidni snovi pomažu sanjarima u njihovim budnim životima. Te dobrobiti uključuju osjećaj da možete kontrolirati svoj budni život kao što možete svoj život u lucidnom snu. Ovaj pojačani osjećaj osnažuje i stvara ovisnost. Drugi navode da imaju manje tjeskobe, bolje motoričke vještine, više kreativnosti, pa čak i sposobnost da poboljšaju svoje vještine rješavanja problema zahvaljujući lucidnom sanjanju.

Kako doživjeti lucidno sanjanje

Za najbolje rezultate slijedite ove preporuke:

Prvo, ako ste neispavani, bit će vam teško sjetiti se svojih snova, pa budite sigurni da imate dovoljno kvalitetnog sna nekoliko dana prije nego isprobate ove tehnike.

Drugo, morate se moći prisjetiti svojih snova prije nego što pokušate sanjati lucidno sanjanje. Trebali biste se moći sjetiti i zapisati barem jedan san svako jutro nekoliko tjedana.

Treće, morate biti opušteni kad idete u krevet kako biste mogli zaspati u roku od 10 minuta.

Dakle, kako možete sami doživjeti lucidne snove? Iako postoji nekoliko tehnika koje pomažu u izazivanju lucidnog sanjanja, dvije su pokazale najbolje rezultate. Ove dvije metode, koje se nazivaju kognitivnim tehnikama, imaju najviše istraživanja i uključuju testiranje stvarnosti i mnemotehničku indukciju.

MILD tehnika

Rad Stephena LaBergea na mapiranju odnosa uma i tijela tijekom stanja sna na Sveučilištu Stanford rezultirao je uvođenjem tehnike MILD, koja označava mnemotehničku indukciju lucidnih snova. Vrlo je učinkovit i idealan za početnike.

MILD uključuje stvaranje sjećanja u stilu “Sljedeći put kad budem sanjao, sjetit ću se da sanjam” kao okidač. S vremenom će ovo sjećanje početi boraviti u vašoj REM fazi, pokrećući lucidan san dok spavate. Postoji nekoliko varijacija ove tehnike.

U svojoj knjizi “Istraživanje svijeta lucidnog sanjanja”, LaBerge detaljno opisuje svoj rad, proučavanje tibetanskih jogija snova i svoje eksperimente.

Tehnika testiranja stvarnosti

Testiranje stvarnosti je praksa uočavanja razlika u vašem okruženju tijekom dana koje se razlikuju od vaših snova. Temelji se na ideji da će primjećivanje ove razlike postati navikom i vremenom će postati dio vašeg života u snu, pokrećući tako lucidne snove. Ova je metoda relativno subjektivna i posljedično teža za prakticiranje.

Primjer istraživanja

Studija objavljena u časopisu Frontiers of Psychology 2020. bavila se različitim metodama izazivanja lucidnih snova. Međunarodna studija indukcije lucidnog sna, koju je proveo Denholm Aspy sa Sveučilišta u Adelaideu u Australiji, proučavala je šest tehnika za izazivanje lucidnog sanjanja.

Sudionici su zamoljeni da zabilježe svoje snove i poboljšaju prisjećanje na tjedan dana, a zatim su podučeni metodom induciranja lucidnog sanjanja i testiranja na tjedan dana. Regrutirano putem interneta, sudjelovalo je 355 muškaraca i žena u dobi od 18 do 84 godine iz raznih zemalja. Svih šest tehnika bilo je donekle učinkovito, posebno u poboljšanju prisjećanja snova; međutim, tehnika MILD i tehnika lucidnog sna potaknutog osjetilima pokazale su najbolje rezultate.

Postoje izazovi u proučavanju lucidnog sanjanja. To je teško učiniti u laboratorijskim uvjetima jer postoji previše varijabli. Također je potrebno izraditi standardizirane postupke za testiranje i mjerenje lucidnih snova. Učinkovite i pouzdane metode indukcije također moraju postojati, a sudionicima može trebati vremena da ih dovoljno dobro nauče da znaju koliko su učinkovite i da steknu uvid u samo lucidno sanjanje.

Buduće primjene

Lucidno sanjanje pokazalo je određeni potencijal za pomoć i djeci i odraslima u suočavanju s ponavljajućim noćnim morama. Aspy to naziva “terapija lucidnog sanjanja”.

Kao primjer primjene ove tehnike rekao je za Medical News Today: “Recimo da vas je netko napao u noćnoj mori. Možete pokušati razgovarati s napadačem. Možete ih pitati: ‘Zašto mi se pojavljuješ u snovima?’ ili ‘Što ti je potrebno da riješiš ovaj sukob sa mnom?’”

Također može biti od pomoći onima koji pate nakon traumatskih incidenata, poput onih s  posttraumatskim stresnim poremećajem, budući da oni često doživljavaju noćne more.

Također postoji određeni potencijal koji može pomoći ljudima da se nose s fobijama kao što su strah od letenja ili strah od pauka.

Sumnje i rizici

Budući da su trenutne studije imale mješovite rezultate, među medicinskom zajednicom postoji  zabrinutost zbog štete koju mogu prouzročiti prakse lucidnog sna, posebno one koje zahtijevaju da se sudionici probude neko vrijeme noću i vrate u san. Neki znanstvenici smatraju da postoji rizik od poremećaja ravnoteže između neurotransmitera koji promiču spavanje i budnost. Drugi misle da kontinuirano izazivanje lucidnog sna može rezultirati fragmentiranim spavanjem, štetnim učincima na zdravlje, pa čak i mogućim  psihotičnim mentalnim stanjima zbog poteškoća mozga u razlikovanju stvarnosti od sna.

Sve dok ne svladate kontrolu nad svojim lucidnim sanjanjem, iskusni lucidni sanjari upozoravaju druge da izbjegavaju teme poput letenja, vrtnje, iskušavanja sudbine ili fokusiranja na negativne misli poput nasilja ili agresije. Posljedice korištenja ovih za lucidne snove upitne su i tek ih treba proučiti.

Prije nego što sami isprobate lucidno sanjanje, budite sigurni da ste svjesni prednosti, rizika i metoda indukcije. Ako imate bilo kakvih nedoumica ili pitanja, prvo se obratite svom liječniku ili specijalistu za spavanje.

Provjeri/TheEpochTimes

Foto naslovnice: pixabay.com

P O D I J E L I !

Ocijenite članak

Kliknite na srce za ocjenu!

Prosječna ocjena 5 / 5. Ukupno glasova: 5

Zasad nema glasova! Budite prvi tko će ocijeniti članak!

VEZANO

najnovije