Zapratite nas na Telegramu: https://t.me/provjeri_hr i YouTube: https://www.youtube.com/@provjeri_hr
Upozorenje
U petak, 24. siječnja 2025. godine, u Hrvatskoj se organizira bojkot trgovina, kao odgovor na visoke cijene koje su postale gotovo nepodnošljive za mnoge građane. Nažalost, bojkot na jedan dan neće donijeti stvarne promjene. Iako je bojkot važan korak u izražavanju nezadovoljstva, on sam po sebi neće biti dovoljan da prisili trgovce da smanje cijene. Za pravi utjecaj potrebno je poduzeti konkretne, organizirane akcije koje će imati dugoročne i izravne posljedice na poslovanje trgovaca, a time i na cijene proizvoda.
Bojkot trgovina, iako snažna poruka nezadovoljstva, ima kratkoročni efekt. Građani mogu iskazati svoju solidarnost i ogorčenje, ali ako se ne nastavi s daljnjim akcijama, trgovci će se brzo oporaviti od tih privremenih gubitaka. Kako bismo postigli stvarnu promjenu, moramo poduzeti korake koji uključuju kontinuirani pritisak na tržište, stvarajući financijsku štetu trgovcima koja će ih prisiliti da preispitaju svoje cjenovne politike.
Jedna od najefikasnijih opcija za daljnji pritisak jest organiziranje sustavnih blokada trgovina. Umjesto da se bojkot ograniči na jedan dan, građani bi mogli organizirati kontinuirane prosvjede i blokade ispred određenih trgovina. Ove blokade ne bi bile nasilne, ali bi ometale poslovanje trgovaca smanjenjem prometa i stvaranjem negativne medijske pozornosti. Ako bi veliki broj ljudi odlučio sudjelovati u ovim akcijama, trgovci bi se našli pod ozbiljnim financijskim pritiskom, jer bi gubili prihod koji im je potreban za normalno poslovanje. Taj bi pritisak mogao natjerati trgovce da smanje cijene kako bi povratili kupce.
Još jedan učinkovit način za stvaranje pritiska na tržište jest organiziranje zajedničkih kupovina i stvaranje alternativnih tržišta. Građani se mogu udružiti kako bi direktno kupovali proizvode od proizvođača ili distributera, zaobilazeći trgovce. Ovakvi modeli “zajedničkih nabava” mogu omogućiti kupovinu po nižim cijenama, a trgovci bi, suočeni s gubitkom kupaca, bili prisiljeni smanjiti cijene da bi ostali konkurentni. Osim toga, kada bi se masovno organizirale ovakve kupovine, moglo bi doći do stvaranja novih tržišta koja bi pružila konkurenciju velikim trgovcima.
S obzirom na to da su visokim cijenama najviše pogođene prehrambene namirnice, bojkoti specifičnih trgovina koje kontinuirano podižu cijene tih proizvoda uz sastavljanje liste usporedbe cijena (kao na slici ispod) također mogu biti učinkoviti. Ako bi građani organizirali kontinuirani bojkot određenih trgovina koje su podigle cijene, to bi izazvalo financijski udarac na te trgovce, jer bi gubili redovite kupce. Ovaj proces može biti dugoročan i zahtijevati održavanje medijske pažnje, ali bi mogao stvoriti stvarni pritisak na trgovce da smanje cijene.
Ono što se ne smije dopustiti je da vlada ponovo ublaži bijes građana lažnim pritiskom na trgovce. To su već i dosad činili, pa će sigurno opet pokušati. Umjesto stvarnih rješenja koja bi išla u korist građanima, vlasti često pribjegavaju prividnim akcijama koje samo smiruju situaciju na kratke staze, dok problemi ostaju neriješeni. Trgovci su često samo sredstvo za pritisak, a političari se koriste njihovim cijenama kao načinom da pokažu da “nešto rade”. Mnogi od nas već su svjesni da se visoke cijene neće riješiti samo povećanjem minimalnih plaća ili obmanjujućim izjavama o mjerama koje zapravo nemaju stvaran učinak na tržište.
Vlada može pokušati prikazati sebe kao zaštitnicu potrošača kroz privremene mjere, poput poziva na trgovce da spuste cijene, no to je samo kratkoročno „ispuštanje pare“. Mnogi upozoravaju da se to upravo sada i događa, jer su se čak i mainstream mediji uključili u praćenje i podržavanje ovog bojkota.
Ovdje je ključno shvatiti da pravi pritisak mora doći od samih građana, a ne od političara koji će pokušati iskoristiti nezadovoljstvo naroda kako bi sačuvali vlastitu popularnost, bez stvarne želje za promjenama.
Zato je nužno da građani prepoznaju ovu dinamiku i ne dopuste da ih političari ponovno smire površnim mjerama koje ne rješavaju temeljne probleme. Potrebne su konkretne akcije i trajni pritisak na tržište, koji neće biti olakšani ničim osim stvarnim smanjenjem cijena, ne kroz zakonske pritiske koje samo glume rješenja, već kroz organizirane akcije koje će trgovce prisiliti da se prilagode ili propadnu.
Bojkot trgovina, iako dobar početak, neće donijeti stvarne promjene bez daljnjih organiziranih akcija. Trgovci će nastaviti s visokim cijenama dok god budu osjećali da nemaju stvaran pritisak na svoje poslovanje. Ako želimo smanjiti cijene i osigurati pravednije uvjete za potrošače, moramo poduzeti korake koji će im nanijeti stvarnu financijsku štetu i natjerati ih da odgovore na zahtjeve građana. Samo kroz kontinuirani pritisak na tržište i konkretne akcije možemo osigurati dugoročne promjene.
No, prije daljnjih koraka, potrebno je da ovaj prvi prođe kako treba. Zato, pridružite se!
Foto naslovnice: web screenshot
P O D I J E L I !