(Mišljenje) – Mislite li da će se današnje generacije u narednom vremenu zapitkivati međusobno gdje su bili kad su Facebook, Instagram i WhatsApp pali na šest sati? Znate ono kao što se govori o tome kako svi znaju gdje su bili i što su radili u trenutku rušenja Twin towers-a u New Yorku…
Sumnjamo. Ali gotovo smo sigurni da ova „mini apokalipsa“ brojnih ovisnika o Internetu koju su im svojim rušenjem jučer priredili Facebook, Instagram i WhatsApp neće biti i zadnja. Ovo je samo priprema, test za nešto puno, puno veće…
Neki korisnici se čak i kunu da su se u trenucima kada su milijuni korisnika shvatili da ne mogu pristupiti svojim osobnim računima društvenih mreža moglo osjetiti podhrtavanje Zemlje uzrokovano užasnutim krikovima u tim trenucima kaosa. Čitav svijet kao da je stao, više ništa nije bilo toliko bitno kao pitanje kada će ponovo proraditi društveni servisi.
U trenutku pada servisa Facebooka, Instagrama i WhatsAppa, Twitter je još uvijek bio aktivan, pa su gomile stanovnika društvenih mreža brzo dojurile tamo podijeliti svoje doživljaje ovog događaja.
Ironično ili ne, ali činjenica je da su čak i službenici s Facebooka i Instagrama koristili Twitter kako bi obavijestili sve o novonastaloj krizi.
A sada ozbiljni dio…
U početku događaja uzrok je bio adresiran na problem s DNS-om (Domain Name System). Da malo pojasnimo što je DNS. Radi se o distribuiranom hijerarhijskom sustavu Internet poslužitelja u kojem se nalaze informacije povezane s domenskim nazivima, tj. informacije o povezanosti IP adresa i njihovih logičkih (simboličkih) imena. Npr. uloga DNS-a je dobivanje IP adresa iz simboličkih naziva koji se mnogo lakše pamte, npr. u browseru upisujemo adresu “provjeri.hr“ umjesto brojeva 213.147.103.230.
Ali pokazalo se da je problem dosta dublji od očitih kvarova DNS-a na Facebooku.
Naime, postalo je čudno kako to da je i Instagram, koji je inače u vlasništvu Facebooka, također pao, a njegove DNS usluge koje se nalaze na Amazonu i dalje su radile.
Dakle, Instagram i WhatsApp su bili dostupni, ali su iskazivali greške HTTP 503 (nijedan poslužitelj nije dostupan za zahtjev). Drugim riječima, DNS i servisi za „load balancing“ su radili, ali serveri koji daju podatke za njih nisu bili u funkciji.
Sve skupa je vrlo čudno, jer se ovakav problem adresira na „ljudsku pogrešku“ u konfiguraciji DNS sustava. Zaista morate biti naivni da mislite da je riječ o slučajnoj pogrešci, u korporaciji koja praktički ima apsolutni monopol u segmentu društvenih mreža i u kojoj radi sama „krema“ najboljih informatičara na svijetu. Vjerujte, tu se ništa, apsolutno ništa ne prepušta slučajnosti…to je jedna od najvećih tvornica novca uopće.
Pa, što se onda to dogodilo jučer, ako nije „ljudska pogreška“? Je li to sve priprema za tzv. „Veliki cyber napad“, jednu od ključnih poluga „Velikog reseta“, pored korona i klimatske krize.
Ako vam i dalje ništa nije jasno, pročitajte slijedeće tekstove:
[1] Ovako su oni zamislili vaše živote u narednim godinama