Zapratite nas na Telegramu: https://t.me/provjeri_hr
Kondicioniranje ponašanja
Kako donosi vecernji.hr, uvođenje samoposlužnih blagajni uzelo je maha, ali porast krađa i sve veći troškovi, prisiljavaju trgovce da se ponovno vrate starim načinima rada.
Je li jeftinije platiti radnike ili tolerirati krađu? Pita li se engleski lanac supermarketa Booths, uvođenje samoposlužnih blagajni nije bila dobra poslovna odluka jer je odmicanje ljudske ruke iz najvažnijeg koraka prodaje – naplate robe – drastično povećalo krađe po dućanima.
Procjenjuje se da je udio ukradene robe ide i do dvoznamenkastih brojki, što je potaknulo pojedine vlasnike trgovačkih lanaca da vrate ljude na blagajne i potrude se da svaki komad kupljene robe skeniranju blagajnici, a ne kupci. Britanski supermarket Booths prvi se potkraj prošle godine odlučio na drastičan korak, micanje svih samoposlužnih blagajni iz svojih trgovina, dok drugi lanci taktiziraju te ih ciljano zatvaraju u centrima s najviše krađe ili pak ograničavaju broj artikala koje kupci mogu samostalno skenirati.
„Pri uvođenju samoposlužnih blagajni u maloprodaji motivacija nije bila riješiti se radnika“, naglašava dr. Irena Guszak, dekanica veleučilišta RIT Croatia, koja je među prvima u Hrvatskoj objavila stručni rad s tom tematikom ubrzo nakon što su blagajne postavljene, te nastavlja
„Primarna motivacija bila je kreiranje dodatne usluge kupcu i boljeg iskustva kupovine u prodavaonici. To uključuje kraće vrijeme potrebno za obavljanje kupnje, te veću kontrolu procesa kupnje; samostalno i katkad brže skeniranje proizvoda, spremanje robe i plaćanje. Posljedica ove inovacije rezultirala je i s manje radnika na blagajnama, iako samoposlužne blagajne nisu u potpunosti zamijenile ljudski rad i prisutnost radnika uz blagajne i dalje je potrebna.“
Prva samoposlužna blagajna u Hrvatskoj pojavila se krajem 2007. godine u Rijeci i od tada se to proširilo u mnogim centrima s Konzumom i Plodinama kao pionirima tog oblika naplate. Iz Konzuma izbjegavaju govoriti o krađama te kažu da će samoposlužne blagajne uvoditi i dalje.
„Konzum će nastaviti s uvođenjem dodatnih samoposlužnih blagajni na našim lokacijama s obzirom na to da broj kupaca koji koriste ovu uslugu, kao i promet, kontinuirano rastu“, navode iz Konzuma, te dodaju da u njihovim prodavaonicama kupci najčešće mogu birati između klasičnih i samoposlužnih blagajni.
Doktorica Guszak kaže da su u maloprodaji promjene konstantne, katkad brže, katkad sporije, ali su tu.
„Ovisno o tome koliki mu je životni vijek, stroj će u dovoljno dugom razdoblju biti jeftiniji od ljudskog rada. No trošak ni jednog stroja nije jednodimenzionalan ni jednokratan. Automatizacija pojedinih poslovnih procesa možda će donijeti niži trošak konkretnog procesa, ako je, dakle, stroj jeftiniji od ljudskog rada, no pitanje je hoće li zadržati uslugu klijentu na istoj razini. To sve uvelike ovisi o preferencijama potrošača koje se s vremenom mijenjaju“, zaključuje dekanica veleučilišta RIT Croatia, koja navodi bankomatekao dobar primjer da se neki procesi mogu unaprijediti, a ljudski rad preusmjeriti prema zahtjevnijim aktivnostima i poslovima veće dodane vrijednosti.
Dr. Guszak očigledno dovoljno ne razumije da prepuštanje klijenata bankomatima i uvođenje penaliziranja podizanja gotovine na šalterima nije unaprjeđenje procesa, već brutalno kondicioniranje ljudskog ponašanja, baš kao i u slučaju samoposlužnih blagajni.
Provjeri/vecernji.hr
Foto naslovnice: screenshot vecernji.hr
P O D I J E L I !